Które witaminy są niezbędne w walce z infekcjami?

Wzmocnienie naturalnej odporności organizmu to najlepszy sposób ochrony przed infekcjami. Jak to zrobić? Przede wszystkim warto zadbać o zbilansowaną dietę bogatą w warzywa, które dostarczają niezbędnych witamin i minerałów. Pamiętaj też o skompletowaniu domowej apteczki i wyposażeniu jej w przydatne suplementy. Oprócz doskonale znanej witaminy C, duże znaczenie w budowaniu odporności mają także witamina D3, witamina B6, witamina A oraz selen. Wspierając organizm i wybierając suplementy zawierające mikro i makroelementy, warto zdecydować się na te o możliwie najlepszej przyswajalności, jak np. cytrynian magnezu. Dodatkowo nieocenioną pomoc w walce z wirusami przynosi regularna aktywność fizyczna i spokojny, ośmiogodzinny sen.

Witamina D3

Jedną z najważniejszych ról witaminy D3 jest wspomaganie prawidłowego działania układu odpornościowego organizmu. Witamina D3 wpływa również na zdrowie zębów regulując kształtowanie się szkliwa, jak i na prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Rekomendowana dawka witaminy D3 wynosi od 800 do 2000 j.m. na dobę, a największym jej źródłem jest promieniowanie słoneczne. Jednak w okresie od września do kwietnia synteza skórna witaminy D3 przez organizm jest ograniczona. To właśnie wtedy możemy odczuwać wzmożone zmęczenie i senność, jeszcze szybciej łapać infekcje wirusowe oraz odczuwać ból mięśni oraz kości. W tych miesiącach warto pomyśleć o dostarczaniu organizmowi witaminy D3 w postaci suplementów diety.

Witamina C (kwas askorbinowy)

Gdy czujemy pierwsze oznaki przeziębienia, sięgamy najczęściej po suplementy diety zawierające właśnie kwas askorbinowy. Liczne badania wykazały jednak, że jedynie regularne stosowanie witaminy C może zmniejszyć ryzyko przeziębienia oraz – co ciekawe – stosowanie wtedy, kiedy jesteśmy zdrowi. Dzienne zapotrzebowanie witaminy C u dorosłego człowieka wynosi od 60 mg do 120 mg.

Witamina B6 (pirydoksyna)

Pirydoksyna wspomaga nie tylko prawidłową pracę serca i działanie układu nerwowego. Witamina B6 wpływa na prawidłowy przebieg procesów odpornościowych wspomagając organizm w produkcji zarówno przeciwciał, enzymów i hemoglobiny oraz w syntezie białek. Co ciekawe, witamina B6 uczestniczy w tworzeniu witaminy B3 (niacyny), czyli innego związku wspomagającego układ nerwowy.