Zadbaj o drugie śniadanie ucznia!

zdjęcie artykułu cosmedica

Powrót do szkoły to czas, kiedy zbliża się jesień, zimniejsze temperatury, szare i ponure dni. Zbiegają się ze sobą czynniki, które mogą doprowadzić do spadku odporności, złego samopoczucia, zmęczenia, stresu, a nawet przeziębienia. Dlatego też warto na co dzień dbać o zdrowie ucznia. Jak to najlepiej zrobić? Serwując mu pyszne, pożywne i zbilansowane posiłki!

Cukier sprzyja infekcjom

Mało kto źródła swoich chorób doszukuje się w diecie. To błąd, ponieważ to, co na co dzień jemy, znacząco wpływa na stan organizmu oraz jego zdolność do walki z infekcjami. Liczne badania udowodniły, że spożycie dużych ilości cukru, także tych zawartych np. w sokach owocowych, nie idzie w parze z dobrą odpornością.

Jeśli chcesz, żeby układ pokarmowy Twojego dziecka dobrze funkcjonował, postaraj się ograniczyć ilość cukru w diecie. To nie znaczy, że macie zupełnie zrezygnować z owoców czy zdrowych batoników albo domowej granoli. Staraj się jednak znaleźć taki posiłek, w którym ilość białka i dobrego tłuszczu będzie znaczna.

Unikaj gotowców

Drożdżówki, czekoladki, paluszki — takie drugie śniadania bardzo łatwo kupić w drodze do szkoły i spakować dziecku do tornistra. Ale czy przekąski, których składy pozostawiają wiele do życzenia, naprawdę są najlepszym wyborem?

Staraj się dziecku od najmłodszych lat pokazywać, że ma alternatywy i może unikać gotowców. Batoniki zrobicie razem w kilka chwil, wystarczą płatki owsiane, suszone owoce i bogate w zdrowe tłuszcze orzechy. Chipsy podobnie — potrzeba ziemniaka, trochę przypraw i odrobina oliwy z oliwek, żeby w piekarniku przygotować chrupiącą przekąskę.

Co włożyć do śniadaniówki?

W pierwszej kolejności warto uwzględnić upodobania ucznia. W końcu drugie śniadanie ma być zjedzone, a nie po kryjomu wyrzucone. Podpytaj syna lub córkę, co z największą ochotą zje w szkole, a następnie znajdź do tych preferencji zdrowe alternatywy. Każdą sałatkę, kanapkę czy nawet tortillę można przygotować tak, by smakowała i była pełnowartościowa.

Jeśli przygotowujesz popularne kanapki, zrezygnuj z pszennego, jasnego pieczywa. Nie jest to dobry wybór. Kupuj pieczywo mieszane albo żytnie. Może być też takie z dużą zawartością ziaren. Bułkę czy chleb posmaruj bardzo cienko masłem, serkiem kanapkowym albo, w wersji wegetariańskiej, zmiksowanym, dojrzałym awokado. To bardzo dobry zastępnik masła. Do środka koniecznie włóż dużo warzyw — sałatę, paprykę, ogórka. Zamiast szynki wieprzowej wybieraj drobiową wędlinę albo wędzoną rybę.

Oprócz kanapek włóż do śniadaniówki pomidorki koktajlowe, pokrojone marchewki lub jabłko czy banana. Do picia najlepiej wybrać zwykłą
niegazowaną wodę.

Śniadanie i drugie śniadanie są bardzo często pomijanymi posiłkami, a to właśnie one dają dzieciom (i nie tylko!) energię na cały dzień. Zadbaj o to, żeby przekąska zjedzona w szkole była zdrowa oraz pełnowartościowa. Dzięki temu wzmocnisz organizm swojego dziecka.